vegansk broccolisoppa

|
Hej på er! Jag tänkte att jag skulle dela med mig av ett recept på broccolisoppa! En vegansk sådan till och med! Vanligtvis brukar jag köra på vanlig matlagningsgrädde men jag bytte ut det till kokosmjölk och det var precis lika gott! Jag gjorde en hel massa soppa! Därför har jag krympt receptet lite här nedan :)
 
Du behöver:
(4 portioner)
 
1 liter vatten
1 broccoli
1 blomkål
2 potatisar
2 dl kokosmjölk
1 buljongtärning

Börja med att fylla en kastrull med vatten. 

Skär sedan grönsakerna i mindre bitar. Potatisarna får gärna vara rätt små så att de blir klara ungefär samtidigt som broccolin och blomkålen! Blomkålen och potatisarna tillsätter jag så att soppan ska bli lite matigare och mer mättande. 

Sen lägger du ner allting i kastrullen och låter det stå och koka tills potatisarna är mjuka, ungefär 15-20 minuter. 

Ta bort kastrullen från värmen och häll av ungefär hälften av vattnet för att inte soppan skall bli för lös! Mixa sönder allting med en stavmixer. Du väljer själv hur mycket du vill mixa, om du vill ha helt slät soppa eller med lite tuggmotstånd! Jag gillar när det finns lite bitar i! 

När du har mixat allting ställer du tillbaka kastrullen på plattan och häller i 2 dl kokosmjölk. Jag tror att denna kokosmjölken är helt vegansk, jag läste på paketet och googlade runt lite. Sen ska du också krydda soppan med valfria kryddor! Jag brukar lägga i 2 grönsaksbuljongtärningar föratt det är så enkelt :) 

Sen är det klart! Supergott och superenkelt att göra! Det är en stor favorit här hemma hos oss iallafall. Vi käkar alltid soppan tillsammans med knäckebröd, det passar jättebra tillsammans :)
| | |
Upp